Prowadzenie działalności w domowych pieleszach to coraz powszechniejszy trend wśród mikroprzedsiębiorców. Używanie własnego mieszkania czy domu w celach służbowych jest nie tylko szalenie wygodne, ale przede wszystkim opłacalne. Wynajem lokalu firmowego sporo kosztuje, w dodatku trzeba go wyremontować, doposażyć i opłacać pakiet mediów. Przedsiębiorca nie ponosi również kosztów dojazdów, nie musi opłacać usług sprzątających, ani inwestować w wystrój. Jednak takie rozwiązanie ma jedną poważną wadę – przedsiębiorca nie jest do końca pewien, co może wliczyć w koszty działalności gospodarczej.

Koszty prowadzenia firmy a podatek dochodowy

Rozliczenie podatku dochodowego na zasadach ogólnych lub podatkiem liniowym zachęca do wrzucania w koszty każdego, nawet najmniejszego wydatku poniesionego na firmę. Oczywiście nie musisz uwzględniać zakupu każdego długopisu, jednak im więcej wydatków poniesiesz, tym mniej zapłacisz podatku dochodowego. Do listy wydatków, które można zaliczyć w poczet kosztów działalności gospodarczej należą m.in.:

  • wydatki na księgowość
  • wydatki na zakup i używanie samochodu służbowego
  • wydatki na remont lokalu
  • wydatki na wyposażenie biura
  • czynsz i opłaty za media
  • wydatki na usługi finansowe
  • utrzymanie strony internetowej
  • wydatki na promocję, marketing
  • wydatki na kursy, szkolenia
  • opłaty urzędowe, notarialne
  • wydatki na usługi sprzątające, środki czystości
  • zakup książek i czasopism związanych z działalnością firmy.

Koszty działalności gospodarczej– uważaj na fiskusa!

Jak widzisz lista kosztów działalności gospodarczej jest całkiem spora. O ile przedsiębiorca prowadzi działalność w lokalu komercyjnym, rozliczenie wydatków poniesionych przez firmę nie budzi większych wątpliwości. Jednak jeśli nieruchomość służy również celom prywatnym, wówczas można łatwo popaść w konflikt z fiskusem. Musisz bowiem pamiętać, że dla fiskusa liczą się tylko te wydatki, które mają faktyczny i bezpośredni związek z prowadzoną przez Ciebie firmą. Nie możesz zatem wrzucić w koszty działalności, np. zakupu telefonu, jeśli będziesz z niego korzystać także do rozmów prywatnych albo zakupu komputera, który wstawisz do pokoju dziecka.

Koszty prowadzenia firmy w domu – co możesz rozliczyć?

Jeśli chcesz żyć w zgodzie z fiskusem, warto oficjalnie wydzielić w domu/mieszkaniu jedno pomieszczenie (lub więcej jeśli metraż pozwala), które będzie wykorzystywane wyłącznie w celach gospodarczych. Dzięki temu możesz umieścić w swoim „lokalu firmowym” wszystkie sprzęty zakupione na firmę, a urząd nie powinien ich zakwestionować. Oczywiście nie zapomnij zgłosić tego faktu w spółdzielni mieszkaniowej, urzędzie gminy oraz u dystrybutora energii elektrycznej.

Natomiast jeśli nie masz możliwości wyodrębnienia żadnego pomieszczenia, wrzucaj w koszty działalności gospodarczej tylko te wydatki, które można łatwo udowodnić, np. usługi księgowe, wydatki na reklamę, sprzęty niezbędne do wykonywania pracy, czy abonament za telefon służbowy.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ