Transakcje bezgotówkowe są coraz popularniejszym rozwiązaniem w handlu. Trend ten utrzymuje się od kilku lat, a mimo tego wielu właścicieli firm wciąż nie podjęło decyzji o tym, aby wprowadzić terminale do użytku w swojej działalności. Tymczasem korzystanie z tych urządzeń, umożliwienie zapłacenia klientom kartą czy telefonem przynosi realne korzyści, które przekładają się na finanse całego przedsiębiorstwa.
Dlaczego coraz więcej sklepów wprowadza transakcje bezgotówkowe? Jakie zalety ma to rozwiązanie, a także, z jakimi zobowiązaniami wiąże się ze strony firmy? Warto tę kwestię szerzej rozpatrzyć.
Trendy wśród klientów
Pierwszym i prawdopodobnie jednym z najważniejszych aspektów, który należy wziąć pod uwagę, są zmieniające się przyzwyczajenia osób robiących zakupy. Banki coraz częściej promują możliwość dokonania płatności nie tylko za pomocą karty debetowej czy kredytowej, ale również przez specjalne aplikacje w smartfonie. Dodatkową zachętą do wybierania tej formy zapłaty są rabaty i programy lojalnościowe.
Czemu jednak sami kupujący coraz chętniej sięgają po transakcje bezgotówkowe? Przede wszystkim ze względu na oszczędność czasu. Płatność zbliżeniowa, z wykorzystaniem czytnika chipu czy paska magnetycznego, zwykle trwa kilkanaście sekund, co w porównaniu z wydobyciem z portfela odpowiedniej sumy w banknotach czy bilonie, a także koniecznością wydania reszty przez kasjera, może przedłużyć się do kilku minut. Często problem następuje, gdy sprzedawcy nie mają możliwości wydania reszty z wręczonego przez klienta nominału, a kolejka stojących do kasy zaczyna rosnąć.
Równie ważne dla osób płacących bezgotówkowo jest to, że ich pieniądze są lepiej zabezpieczone. W razie utraty karty można ją błyskawicznie zablokować, przeciwdziałając potencjalnemu wypłaceniu środków z konta przez złodzieja. Natomiast przy zagubieniu lub kradzieży portfela, w którym była gotówka, praktycznie nie ma szans na jej odzyskanie.
Zalety prowadzenia transakcji bezgotówkowych
Szybkość realizacji transakcji i bezpieczeństwo finansów to tylko dwie z wielu zalet, które skłaniają klientów do wybierania płatności bezgotówkowych. Jak to natomiast wygląda od strony samego sklepu? Przede wszystkim dzięki temu, że banki oferują coraz więcej korzyści związanych z korzystaniem z kart debetowych i innych form transakcji bezgotówkowych, rośnie liczba konsumentów poszukujących placówek, w których takich dokonają. Zatem wprowadzenie terminali ma wymiar konkurencyjny – pozwala to przyciągnąć klientów także z tych sklepów, w których obowiązuje płatność wyłącznie gotówką.
Zwiększenie grupy kupujących to jednak nie wszystko. Polacy nie są przyzwyczajeni do noszenia większych sum przy sobie, więc i wydawania ich. Karty płatnicze natomiast znoszą ten limit. Klient bowiem ulega iluzji płynności i bezbolesnej straty, dzięki czemu jest zdolny wydać więcej, jeśli tylko ma możliwość płacenia bezgotówkowo. Z drugiej strony samo tempo realizacji transakcji ma ogromne znaczenie dla tworzenia przyjaznych warunków dla kupującego – jeśli będzie mógł szybko i sprawnie zapłacić za swoje zakupy kartą, z pewnością doceni poszanowanie jego czasu.
Wprowadzenie terminali to również większe bezpieczeństwo firmowych finansów. Mniejsza liczba transakcji gotówkowych oznacza mniejszą sumę pieniędzy w kasie. Tym samym redukowane jest ryzyko, że zostanie ona utracona np. w przypadku włamania. Korzystanie z tego urządzenia wiąże się też ze zwiększonym komfortem prowadzenia biznesu – środki ze sprzedaży są bowiem kierowane bezpośrednio na konto przedsiębiorcy i nie wymagają fizycznego przewiezienia do banku. Przyjęcie metody płatności z pomocą terminala ma również ogromne znaczenie dla obsługi klientów zagranicznych. Usługa DCC (czyli Dynamic Currency Conversion) sprawia, że waluta z rachunku kupującego jest od razu przeliczana na złotówki.
Obowiązki związane z posiadaniem terminala
Dzierżawa takiego sprzętu naturalnie wiąże się z pewnymi zobowiązaniami sprzedawcy wobec instytucji, która go udostępnia. Najwięcej wątpliwości budzą koszty związane z wynajmem odpowiednich urządzeń. Realna szansa na zwiększenie obrotów sprawia jednak, że wymóg ten nie jest zbyt obciążający dla budżetu firmy. Ważne też jest to, by dobrać odpowiedniego partnera. Przyjazne warunki dzierżawy terminala gwarantuje na przykład Santander Bank Polska, często oferując przedsiębiorcom różne promocje.
Podsumowanie
Czy warto więc mieć terminal do płatności bezgotówkowych? Zdecydowanie tak, gdyż jest to rozwiązanie, które zapewnia szereg profitów, takich jak większa wygoda i zwiększone tempo obsługi klientów, podniesienie bezpieczeństwa finansów i pracowników sklepu, a także wzrost obrotów. Trzeba również pamiętać, że trend dokonywania płatności bezgotówkowych nie zwalnia, a wiele wskazuje na to, że transakcje dokonywane gotówką staną się niebawem rzadkością.