Wagi są nieodzownym elementem wyposażenia praktycznie każdego sklepu czy magazynu. Odkąd tylko sięga nasza historia – jednym z kluczowych fragmentów handlu było ważenie. Nie inaczej jest, teraz kiedy zakładasz działalność gospodarczą, np. sklepową lub posiadasz magazyn, w którym przechowujesz konkretne artykuły – na pewno będziesz potrzebować wagi. Jaką jednak wybrać i co należy zrobić po zakupie urządzenia? Dzisiaj dowiesz się o wagach wszystkiego czego musisz!
Waga – bez niej nie obejdzie się żaden sklep?
Waga jest zdecydowanie najczęstszym elementem wyposażenia każdego sklepu obok kasy fiskalnej. Nieistotne jest to, co konkretnie sprzedajesz, jeżeli obracasz artykułami „na wagę” – potrzebujesz dobrego narzędzia do sprawdzania ich ciężaru. Urządzenie pomiarowe przyda Ci się również, jeśli prowadzisz sprzedaż wysyłkową, aby przed nadaniem przesyłki, sprawdzić jak ciężka ona jest – w końcu koszt kuriera będzie różny w zależności od gabarytów i ciężaru paczki (będzie to też przydatną informacją w opisach produktów w Twoim e-sklepie). Oczywiście, na rynku znajdziesz bardzo dużą ilość przeróżnych wag – proste, kalkulacyjne, etykietujące, magazynowe czy wreszcie wago-skanery. Aby dobrać odpowiednie urządzenie pomiarowe, musisz najpierw dobrze i jasno określić profil swojej działalności – sklep ogólnospożywczy raczej nie zaopatrzysz w wagę magazynową, prawda?
Jak dobrać wagę do potrzeb swojej firmy?
Wszystko uzależnione jest od profilu Twojej działalności gospodarczej. Im placówka większa, tym bardziej zaawansowanych wag będziesz potrzebować. Proste narzędzia służące do pomiaru, takie jak wagi kalkulacyjne wykorzystują najczęściej małe sklepy. Takie urządzenie jest łatwe w obsłudze i niezwykle skuteczne, na ogół posiadają one zakres ważenia do 15 kg. Na czym polega praca tego typu wagi? Każdy z nas widział to zapewne wielokrotnie – na urządzenie kładziony zostaje towar, po czym po wpisaniu odpowiedniego kodu jest naliczana cena. Innym, dość podobnym rodzajem narzędzia pomiarowego są wagi etykietujące, w których dodatkowo drukowany jest kod kreskowy wraz z ceną oraz rodzajem towaru. Potem taki kod jest kasowany przez pracownika sklepu – bardzo często natrafić można na takie rozwiązanie w sklepach ogólnospożywczych, które posiadają, np. oddzielny dział mięsny. Kolejnym, tym razem bardziej zaawansowanym urządzeniem są wagi kontrolne, które przeważnie występują w dużych supermarketach czy dyskontach i pozwalają klientowi na zważenie towaru przed udaniem się do kasy. Zapytasz jednak – a co z innymi działalnościami? Przecież nie tylko sklepy potrzebują wag! To prawda, jeśli posiadasz, np. magazyn musisz również mieć urządzenia do pomiaru. W takim przypadku zaopatrz się w wagę magazynową. Są to największe narzędzia do sprawdzania ciężaru – ich zakres oraz nośność mogą wynosić nawet kilkaset kilogramów. Oczywiście i tutaj mamy kilka rodzajów wag, które dopasujesz do swojej placówki – najazdowe wagi magazynowe, platformowe naziemne czy platformowe zabudowane, a także wiele innych.
Legalizacja wagi i podsumowanie
Kiedy posiadasz już urządzenie do pomiaru pozostają jedynie formalności – m.in. legalizacja wagi, czyli potwierdzenie nadawane przez Urząd Miar, iż Twoje narzędzie jest precyzyjne i waży towar z określoną dokładnością. Jest to zdecydowanie niezbędny aspekt, który musi zostać wykonany, niezależnie od tego, czy posiadasz wagę sklepową, czy magazynową. Na szczęście wiele firm, które handlują urządzeniami pomiarowymi, posiadają w swojej ofercie także kompleksowe usługi, dzięki temu zajmą się kalibracją czy wzorcowaniem, jak i również samą legalizacją zakupionego przez Ciebie sprzętu. Pamiętaj, aby kupować sprawdzone narzędzia, tak by legalnie sprzedawać swój towar na wagę czy dokonywać prawidłowych pomiarów ciężaru.
Poszukujesz dobrej jakości urządzeń pomiarowych dla swojej firmy? Sprawdź ofertę sklepu Promes na: https://kasyserwis.pl